Afgelopen jaar zijn we online niet echt actief geweest en hebben we weinig berichten geplaatst, maar offline werken we lekker door met het ontwikkelen van nieuwe workshops en installaties en het hosten ervan om verschillende festivals. Via deze post een korte update van de meest recente ontwikkelingen uit de Nou&Herkauw Studio.
Nieuwe versies van MyMetropolis
MyMetropolis is een combinatie van een workshop en een bouw-game dat begint in de echte wereld met het knutselen van een object zoals een huisje of een auto. Vervolgens wordt het modelletje ingescand door een 3D scanner en verschijnt het object in de game. Vanaf dat moment kan je aan de slag in de game en bouwen aan je eigen fantasie wereld. De workshop is in een continue staat van ontwikkeling. Doordat de game en de werkwijze zo open is, geeft het ruimte om veel te experimenteren met het toevoegen van verschillende componenten.
Tijdens het Cinekid Festival in Amsterdam in 2017 werkten we met rivier klei als bouwmateriaal en hebben we 3D schilder functie toegevoegd. Na het kleien konden de deelnemers via 3D Paint van Microsoft hun modelletje kleurrijk schilderen voordat het in de game verscheen. Op deze wijze werd de wereld van MyMetropolis nog kleurrijker.
MyMetropolis Waterworld, Oktober 2018
Nou&Herkauw was gevraagd om een workshop te verzorgen tijdens de herfstvakantie in de Culturele Ambassade Groningen, een tijdelijk paviljoen in de grachten van Leeuwarden in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Speciaal hiervoor hebben we nieuwe versie van MyMetropolis ontwikkeld. Waterworld is een nieuwe wereld die bestaat uit verschillende eilanden in een eindeloze zee. Elke speler heeft een eigen eiland waar ze hun eigen fantasie wereld kunnen bouwen. Door bruggen te bouwen kunnen de spelers elkaars eilanden verbinden en zo elkaars werelden bezoeken. Ergens verborgen op een ander eiland ligt een bootje dat wordt aangedreven door een echte waterstof batterij. Als je dit bootje weet te vinden kan je nog verder de wereld verkennen op zoek naar nieuwe eilanden waar je verder kan bouwen aan je eigen fantasie wereld.
Sinds kort zijn we gaan het experimenteren met kleur-correctie and post-processing effecten om de game nog mooier te maken. De screenshots geven een goed beeld van de verbeterde look and feel van de game.
Mutant Me VR, Oktober 2018
Tijdens de laatste editie het Cinekid Festival in Amsterdam (2018) hebben we een nieuwe en experimentele installatie geïnspireerd op Mutant Me gepresenteerd. Een full-body 3D scanner scant de deelnemer van top tot teen en voegt de 3D avatar to aan een virtuele witte ruimte. Met een simpele boetseer functie kan de speler haar eigen avatar, maar ook die van anderen, vervormen en muteren tot een abstract beeld. Als je klaar bent geef je het beeld een duw en zweeft het door de ruimte met de rest van de ingescande en gemuteerde avatars. Via teleporteren kan je door de wereld struinen en alle andere avatars bekijken.